WORLD NEWS

جدید ترین اخبار ایران وجهان

WORLD NEWS

جدید ترین اخبار ایران وجهان

وزیر امور خارجه : اراده سیاسی لازم برای تبادل سوخت وجود دارد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر شنبه در یک کنفرانس خبری در مونیخ گفت: اراده سیاسی لازم برای تبادل سوخت و رسیدن به تفاهم در این زمینه وجود دارد.

 

برلین - وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر شنبه در یک کنفرانس خبری در مونیخ گفت: اراده سیاسی لازم برای تبادل سوخت و رسیدن به تفاهم در این زمینه وجود دارد.

"منوچهر متکی" که درحاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ و قبل از بازگشت به تهران با خبرنگاران سخن می گفت، با بیان اینکه شخصا شرایط را برای رسیدن به یک توافق جامع مثبت ارزیابی می کند،اظهار کرد: عناصر این تبادل و عوامل آن در دست بررسی است.
وی با عنوان اینکه محور این تبادل آژانس خواهد بود،ادامه داد: بعد از آنکه توافق به عمل آمد، می توانیم عملیات تبادل را شروع کنیم . تولید
سوخت20درصدزمان بر است و باید درباره این فاصله زمانی به یک تفاهم دست پیدا کنیم.
وی تاکید کرد: درتهران یک صدا وجود داردو آن این است که موضوع تبادل سوخت پذیرفته شده است.ولی تردید ها و شبهاتی وجود دارند که باید آنها را رفع کرد.
متکی با اشاره به ملاقاتی که امروزبامدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است و با خوب ارزیابی کردن آن یادآور شد:دراین نشست در زمینه های مختلف وموضوعات همکاری ایران با آژانس گفت وگو شد.
همچنین دیدگاه های ایران درباره پیشنهادی که بر روی میز است تشریح و تبادل نظر هایی صورت گرفت.
وزیر امورخارجه ایران به سابقه ساخت راکتور تحقیقاتی تهران اشاره کردوگفت: این راکتور قبل از انقلاب ساخته شده و سوخت آن توسط آمریکا تامین می شد،این راکتور در تولید نیازهای دارویی کشور کاربرد دارد و در یک سال آینده به سوخت جدید نیازمند است.
وی افزود:‌ما سه گزینه تولید، خرید و تبادل سوخت را برای تامین سوخت مورد نیاز آن در پیش روی داریم.
وی گزینه سوم را راهی برای طرف های دیگر جهت برون رفت از شرایط موجود دانست و درباره میزان تبادل اورانیوم گفت: این اقدام براساس نیازها وگفت وگوهای طرفین تعیین می شود.
متکی افزود: دنیای امروز به اندیشه و اعتمادسازی جدید نیاز دارد ما در منطقه بحرانی زندگی می کنیم که برخی از این بحران ها درحال نهادینه شدن هستند. جهان نیازمند هم اندیشی برای بازگرداندن ثبات و آرامش است.
وزیرامورخارجه ایران بااشاره به اینکه کشورها باید از حق وحقوق خود استفاده کنند، یادآور شد: ایجاد امکانات وتعادل بین حق وتکلیف تضمینی برای حضور کشورها درسازمان های بین المللی است.نمی توان کشوری را به انجام تکلیفی وادار کرد بدون آنکه حقوق او را محترم شمرد.
وی افزود:ما باسخنان رییس جمهوری آمریکا مبنی بر خلع سلاح اتمی بدون تبعیض موافقیم. شعارما"انرژی برای همه، سلاح هسته ای برای هیچ کس است" و با این نگاه فعالیت های هسته ای خود را آغاز کرده ایم .
متکی اظهار کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیت های ما نظارت دارد و در هزاران صفحه گزارش ها و بازرسی های خود جمله ایی که دیده می شود "هیچ نشانه ای از انحراف در برنامه ایران به چشم نمی خورد "است.
وزیر امورخارجه کشورمان ادامه داد: این درحالی است که برخی ها که شاید نیتی داشته باشند،تنبیه می شوند و کسانی دیگری با داشتن سلاح های هسته ای بازخواست نمی شوند.
وی درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه سوریه یادآور شد: این حرف ها را جدی نمی گیریم و طبیعت این رژیم بر سلطه اشغال و تهدید استوار است.
کنفرانس امنیتی مونیخ که با شرکت 300میهمان از حدود 40 کشور جهان از روز جمعه آغاز شده است، فردا (یکشنبه) به پایان می رسد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درنخستین روز کنفرانس امنیتی مونیخ دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در مورد مسایل سیاسی و اقتصادی و امنیتی را تشریح کرد و در خصوص مواضع اخیر رییس جمهوری اسلامی ایران نیز توضیحاتی ارایه داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد