WORLD NEWS

جدید ترین اخبار ایران وجهان

WORLD NEWS

جدید ترین اخبار ایران وجهان

سرطان لثه لابلای شیرینی آدامس های مخدردار

خبرگزاری پانا: رییس دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: مصرف آدامس های مخدردار موجب سرطان لثه، مری، عوارض کلیوی و روده ای می شود.

 

    خبرگزاری پانا: رییس دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: مصرف آدامس های مخدردار موجب سرطان لثه، مری، عوارض کلیوی و روده ای می شود.

حسین حصاری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا در مورد تاثیر دهان شویه ها و آدامس های حاوی مواد مخدر بر سلامت دهان و دندان، گفت: این آدامس ها و خوشبوکننده های دهان موجب حساسیت دندان ها می شود به طوری که اکثر مصرف کنندگان بلافاصله پس از مصرف قادر به نوشیدن آب سرد یا چای داغ نیستند.
 
وی ادامه داد: این حساسیت پس از مدتی نسج دندان ها را از بین برده و موجب پوسیدگی و خرابی آن ها می شود.

رییس دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت توضیح داد: آدامس ها و خوشبوکننده های مختلفی که حاوی مواد مخدراست و با نام های مختلف در دسترس قرار می گیرند تنها نامشان را تغییر می دهند تا اظهار کنند که محصول آن ها با بقیه متفاوت است اما ترکیب همه آن ها یکی است و همگی خطرناکند.
 
وی با بیان اینکه اغلب آن ها حاوی ماده مخدر پان هستند، اظهار داشت: جویدن پان و آدامس های حاوی آن منجر به ترشح بزاقی در دهان می شود که آن بزاق دندان ها را تخریب می کند و موجب زخمی شدن لثه ها می شود.
 
حصاری ادامه داد: رنگ قرمز حاصل از این ماده در صورتی که روی لباس ریخته شود حتی با وایتکس هم پاک نمی شود و رسوب بیش از حد پان منجر به لختی استخوان در پایه دندان ها می شود.
 
وی تصریح کرد: بسیاری از مصرف کنندگان در مورد مصرف این مواد و آدامس های حاوی آن معتقدند که علاوه بر نعشگی خوشایند، این مواد باعث استحکام دندان ها و ایجاد مقاومت در برابر بیماری ها می شود.
 
این مقام وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه این باور کاملا غلط است، افزود: افرادی که از این مواد استفاده می کنند اغلب دندان های سالمی ندارند و چند دندانشان هم افتاده است.
 
وی در مورد اینکه آیا این آدامس ها اعتیادآور است یا نه، بیان کرد: مخدری که در آن ها به کار می رود شدید نیست اما مصرف طولانی مدت آن ها عادت را با خود می آورد.
 
حصاری همچنین گفت: ترشح بزاق آلوده به این مواد و انتشار آن در محیط نیز موجب شیوع بیماری های متعددی می شود.

یادآور می شود،  مواد خوشبو کننده دهان با اسامی ملوان زبل، سوپاری، چالیا، پان، پانپراک، تایتانیک، راجا، نسوار، ناس، کوپر، پان اسفناج یا سیگارچرب انواع مواد مخدری هستند که به تازگی به بازار وارد شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد